Aleksandra Ilkiewicz Doświadczenie krajobrazu

promotor: dr hab. prof. ASP Witold Warzywoda
Akademia Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi
Wydział Grafiki i Malarstwa

biografia

Dyplom z wyróżnieniem obroniła w Pracowni Technik Litograficznych pod kierunkiem dr hab. Witolda Warzywody prof. nadzw. na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie obecnie pracuje jako stażystka. Współpracuje z Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi. Jest instruktorką podczas warsztatów typograficznych i drukarskich. Asystentka między innymi podczas warsztatów graficznych Greetings from Warsaw, ATypI 2016 w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, czy Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystyczna PATA Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia na rok akademicki 2015/2016. W styczniu 2017, otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Łodzi na realizacje projektu graficznego „Dzień Drukarza”. Jej grafiki zostały wyróżnione w Konkursie Najlepszych Dyplomów PRIME TIME 2016 oraz zdobyły główną Nagrodą Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi w 33. Konkursie im. Władysława Strzemińskiego, Sztuki Piękne 2016. Nominowana do wielu wystaw reprezentujących Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, między innymi VIII Ogólnopolskiej Wystawy Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wystawy Pokolenia - Łódzka Szkoła Grafiki w Międzynarodowym Centrum Sztuk Graficznych w Krakowie, Wystawy towarzyszącej 2. Ogólnopolskiemu Sympozjum Grafiki Artystycznej Przestrzenie Grafiki - Koegzystencja w Rzeszowie. Jest założycielką kolektywu typograficznego Distort Visual z Przemkiem Hofferem i Borysem Kosmynką. Grafiki prezentowała, między innymi: w ramach ekspozycji Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku w MS2 w Łodzi, podczas EIBAB EUROPEAN INTERNATIONAL BOOKART BIENNALE, Destiny and Inner Space- „Schicksalsraum" w Goa (Indie), Type + Text w Guilin (Chiny), XIII Konkursu Graficznego im. Józefa Gielniaka w Jeleniej Górze, TYPODIALOGUE w Sofii (Bułgaria), 8th Douro Biennial 2016 w Douro (Portugalia), Carmen Arozena Award 2015 w Madrycie (Hiszpania), 7th Splitgraphic 2015 International Graphic Art Biennial w Splicie (Chorwacja), czy podczas 9 Biennale Grafiki Studenckiej w Poznaniu.

autokomentarz

Tematem mojej pracy dyplomowej stało się indywidualne doświadczenie krajobrazu. Istotą pracy nad grafikami były poszukiwania związane z podłożem druku. Wykorzystana przeze mnie bibuła japońska, to materialne element kompozycji graficznych zachowujący delikatność i zwiewność układów. Zestawienie płasko potraktowanych warstw z dominującym motywem roślinnym dopiero po złożeniu w całość wydobyło przestrzeń kompozycji. Mnogość detalu pojedynczej warstwy buduje rozwinięte przedstawienie pejzażu. Moje przemyślenia przełożone na język graficzny dotyczą ulotności zapisanych w pamięci człowieka obrazów, widoków zaobserwowanych miejsc i obecności natury.