Patrycja Warzeszka Typograficzne kompozycje w grafice warsztatowej

promotor: prof. dr hab. Joanna Piech-Kalarus
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wydział Artystyczny w Cieszynie

biografia

Ur. w 1990 r. Absolwentka PWSZ w Raciborzu, gdzie obroniła licencjat z malarstwa w pracowni prof. K. Cieślika oraz z projektowania graficznego w pracowni dr hab. G Haoderka. Tytuł magistra sztuki uzyskała na UŚ – z projektowania graficznego w pracowni dr hab. T. Kipka oraz z grafiki warsztatowej w pracowni prof. J. Piech-Kalarus.
Uczestniczka kilkunastu wystaw zbiorowych, m.in. we Wrocławiu, Bytomiu, Cieszynie, Raciborzu, Gliwicach, Żorach, Rybniku. Członkini grupy artystycznej „Anonimowi Artyści”. Laureatka 24. Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach (2015). Uczestniczka Aukcji Młodej Sztuki w Krakowie organizowanych przez Sopocki Dom Aukcyjny.
Zajmuje się projektowaniem graficznym, malarstwem olejnym oraz fotografią. Charakterystyczną cechą jej twórczości jest niezwykła precyzja, perfekcja wykonania i dbałośd o detale. Jak sama mówi: „czasem aż do przesady – brak jednej z tych cech pogłębia niebezpieczne nerwice”. Uspokoid potrafi ją jedynie dźwięk migawki, dobry breakdance’owy beat i zapach farb olejnych. W sztuce artystkę interesują przede wszystkim zagadnienia formy i kompozycji. Ceni sobie minimalizm, porządek i dobry warsztat.

 

behance.net/patrycja_warzeszka

autokomentarz

Rocznik 1990, urodzona w Wodzisławiu Śl. W ciągłym oczekiwaniu na idealny moment fotograficzny. Uspokoić ją potrafi jedynie dźwięk migawki, dobry breakdance'owy beat i zapach farb olejnych. Jakikolwiek brak perfekcji przy pracy pogłębia niebezpieczne nerwice.
By wszystko działało jak w szwajcarskim zegarku, z niemiecką wręcz precyzją i oddaniem służy, by stworzyć nowy, lepszy świat projektowania graficznego.

Typograficzne kompozycje w grafice warsztatowej

Inspiracją do powstania cyklu prac, których głównym elementem jest typografia, było przypadkowe natknięcie się na pudełka z liternictwem z lat 90. Poprzez układanie kilkucentymetrowych liter obok siebie i zestawianie ich ze sobą, zaczęły powstawać otwarte, nie mające końca kompozycje.
Jednoelementowy krój liter posłużył do stworzenia geometrycznych matryc wycinanych ręcznie w tekturze modelarskiej. Każda matryca to multiplikacja jednej prostej litery, czego następstwem jest powstanie obrazu nieco bardziej skomplikowanego. Prace te zgłębiają zagadnienia dotyczące formy, kompozycji, struktury i faktury. Dotyczą również zaakcentowania rytmu i komplikujących się przestrzeni oraz wzajemnych relacji występujących pomiędzy literami. Z jednej strony częściowo można kontrolować proces drukarski, z drugiej strony specyficzne własności tektury modelarskiej w połączeniu z papierami o różnej fakturze pozwalają na pewną przypadkowość podczas tworzenia kolejnych prac.
Dyplom obejmuje prace stworzone na papierze, a także kompozycje przestrzenne wykorzystujące matryce. Nacisk został położony głównie na proces twórczy, jest to więc konceptualne podejście do grafiki warsztatowej.

 

Dyplom artystyczny z grafiki warsztatowej zawiera:

  • 14 prac – wymiary: 50×70 cm
  • 5 prac – wymiary: 29,7×42 cm
  • 12 prac – wymiary: 70×100 cm

Technika: grafika warsztatowa, druk wypukły, matryce wykonane z tektury modelarskiej
Rok powstania: 2014–2015

Obrona pracy - dokumentacja