Natalia Klęczar Na plaży

promotor: dr hab. Krzysztof Pasztuła
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wydział Artystyczny w Cieszynie

biografia

Nazywam się Natalia Klęczar. Obecnie mam 27 lat. Urodziłam się 17 marca 1989 roku w Wadowicach. Od 2014 r. pracuję na stanowisku grafik w firmie Ksero-Grafix s.c. w Andrychowie. Mieszkam w Targanicach.


W latach 2005-2009 uczęszczałam do Liceum Plastycznego im. Juliana Fałata w Bielsku-Białej. W kolejnych latach: 2009-2015 uczyłam się i mieszkałam
w Cieszynie, gdzie w 2012 roku ukończyłam studia licencjackie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, filii w Cieszynie, na kierunku: grafika. Dyplom licencjacki został wykonany w pracowni litografii dr hab. Krzysztofa Pasztuły oraz w pracowni projektowania graficznego prof. UŚ dr hab. Ryszarda Pielesza. W 2015 roku ukończyłam studia magisterskie, na tej samej uczelni - Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, filii w Cieszynie, na kierunku: grafika. Dyplom magisterski również został wykonany w pracowni litografii dr hab. Krzysztofa Pasztuły oraz w pracowni projektowania graficznego prof. UŚ dr hab. Ryszarda Pielesza. Zaprezentowany przeze mnie temat z grafiki warsztatowej to cykl 25 grafik w technice algrafii pt. Na plaży. Z kolei z grafiki projektowej przedstawiłam dwie teczki z 22 pracami pt. Rybne ilustracje. Podjętym przeze mnie motywem w pisemnej pracy magisterskiej stał się temat: Grafiki w kręgu ekspresjonistów niemieckich.

 

Interesuje mnie grafika, ilustracja, plakat, malarstwo.

 

Brałam udział w:

  • Ogólnopolskim Biennale Pejzaż ludzki dedykowany Józefowi Czapskiemu w Krakowie (2009 rok)
  • wystawie profesorów i studentów Graficy z południa (Bydgoszcz, 2012 rok)
  • wystawie grafiki warsztatowej w galerii Telega (Ukraina, 2014 rok)
  • wystawie grafiki koła Kurant w BWA w Tarnowie (2014 rok)
  • Aukcji Sztuki Młodych w galerii Desa w Warszawie (maj i wrzesień 2014 rok)
  • wystawie plakatu Jazz w ruinach (Gliwice, 2014 rok)
  • Międzynarodowym Biennale Grafiki Cyfrowej w Gdyni (2014 rok)
  • Od matrycy naturalnej do cyfrowej, wystawa prac studentów grafiki instytutu sztuki w Cieszynie, sala marmurowa pałacu młodzieży w Katowicach (5.12.2014 roku-9.1.2015 roku)
  • wystawie A Rt + w Cieszynie (lipiec, 2015 rok)
  • wystawie plakatu Jazz w ruinach (Gliwice, 2015 rok)
  • wystawie Grupy Twórców MY w Andrychowie (czerwiec, 2015 rok)
  • wystawie Grupy Twórców MY w Andrychowie (sierpień, 2015 rok)
  • wystawie ilustracji Ulica Themersonów w Płocku (Płock, 2015 rok)
  • wystawie książki artystycznej w Muzeum Drukarstwa w Cieszynie (październik, 2015 rok)
  • wystawie poplenerowej Grupy Twórców MY w Andrychowie (styczeń, 2016 rok)
  • wystawie Ecoplakat w Centrum Kultury „Karolinka” w Radzionkowie (luty, 2016 rok)
  • wystawie Grupy Twórców MY w Inwałdzie (luty, 2016 rok)

autokomentarz

Cykl Na plaży to 25 grafik w technice algrafii w formacie A6.


Inspiracją do powstania grafik stała się dla mnie obserwacja natury, jednak w procesie badania formy graficznej dominował przypadek (np. swobodnie
rozlewane plamy tuszu). Zastosowana metoda oparta na wykorzystaniu przypadku służyła budowaniu obrazu graficznego charakteryzującego się
daleko posuniętą deformacją i ekspresją. Bohaterowie zostali przedstawieni podczas zwykłej aktywności życiowej. Interesują mnie sytuacje, zdarzenia,
ludzie, zupełnie zwyczajni, z którymi mogę się identyfikować. Niemniej w tej banalności chciałam dostrzec coś niepowtarzalnego i niebanalnego, godnego zauważenia i zanotowania.

Opinia dyplomowej pracy artystycznej w zakresie: Grafika, studia II stopnia,
specjalność grafika artystyczna : Natalia Klęczar
Tytuł pracy: Na plaży
Ocena: bardzo dobra
Promotor pracy artystycznej: dr hab. Krzysztof Pasztuła
Recenzent pracy artystycznej: dr hab. Adam Czech

 

OPINIA

W skład omawianej pracy dyplomowej wchodzi 25 monochromatycznych grafik w formacie A6, wykonanych w technice algrafii.
Natalię Klęczar znam od pierwszego roku studiów. Z wielu studentów, którzy dali się przekonać do tego, jak ważna jest codzienna praca ze szkicownikiem,
Natalia z nich wszystkich jest do tego najbardziej przekonana i konsekwentna.
To codzienne zapisywanie obserwacji zaczerpniętych z najbliższego otoczenia, ze świata, w którym żyje i który ją ukształtował, stało się jej nieomal obsesją. Ten świat opisuje zobaczony w krzywym zwierciadle, bardzo krytycznie. Ostro rysuje wady i przywary ludzi, których zapewne zna lub napotyka na swojej drodze. W pracach Natalii dominuje brzydota, którą podkreśla deformacja, świadomie zaburzone proporcje, kontrastowo zestawiane plamy bieli i czerni, zmiękczone jedynie lawunkami. Prace małe formatem, jakby wyjęte ze szkicownika. Wrażenie to spotęgowane jest również sposobem rysowania, który charakteryzuje się daleko posuniętą szkicowością oraz pewną pobieżnością obserwacji. To wszystko tworzy efekt zaskakujący. Po pierwsze  niesamowitą ekspresję. Po drugie kreuje indywidualną, osobistą wizję świata, który mimo stygmatyzacji wszechobecną brzydotą, wydaje się być dla Natalii Klęczar bardzo bliski. Praca dyplomowa realizowana była w ogromnym skupieniu, z godną uwagi i pochwały pieczołowitością oraz starannością.

Katowice 16.06.2015
dr hab. Krzysztof Pasztuła

 

Recenzja dyplomowej pracy artystycznej NATALII KLĘCZAR
w zakresie GRAFIKI o specjalizacji grafika warsztatowa
 
 
Opinia
Cykl grafik Natalii Klęczar, stanowiących pracę dyplomową został wykonany w technice algrafii. W jego skład wchodzi 25 małych form graficznych, których wiodącym motywem są sceny plażowe.
Autorka w bardzo śmiały, ekspresyjny sposób interpretuje zaobserwowaną rzeczywistość. Nie stroni od ironii, deformacji w celu uzyskania odpowiedniego efektu. Stosuje takie środki wyrazu plastycznego, jak lawowana plama tuszowa, czy dynamiczna linia. Wykorzystuje przypadek, który stoi zawsze na początku działań twórczych autorki cyklu, kontrolowany w następnych etapach pracy. Z rozlanej plamy wyłaniają się postaci, oddające się urlopowemu czy weekendowemu relaksowi w miejscu odpoczynku, jakim jest plaża. Swoboda przedstawień, świeżość i naturalność ujęć wraz z dosadną charakterystyką postaci powodują, że cykl można kontemplować wielokrotnie, odkrywając każdorazowo nowe wartości.
 
Inne uwagi
Zastosowany kontrast ekspresyjnych środków plastycznych wobec obranego tematu (relaks, odpoczynek plażowy) jest dla autorki receptą na wykonanie pracy dyplomowej, której poziom artystyczny jest wysoki.