Natalia Jerzak Współczesny druk na tkaninie w Polsce

promotor: dr hab. prof. ASP Małgorzata Warlikowska
Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
Wydział Grafiki i Sztuki Mediów

biografia

Natalia Jerzak – tegoroczna absolwentka Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Dwukrotna stypendystka Rektora za wyniki w nauce. Uczestniczka wystaw malarskich, rysunkowych, site-specific i akcji performatywnych. Specjalizuje się w sitodruku na tekstyliach i projektowaniu wzorów.
Tkaniny z jej wzorami były prezentowane na wystawie „Wątek-TKANINA-splot-wzórjakość” podczas Wawa Design Festiwal w SOHO Factory w Warszawie, na Festiwalu Tkanin w Concordia Design w Poznaniu, w 10 10 Gallery w Knoxville, w Stanach Zjednoczonych oraz w Chinach. Obecnie pracuje w Spółdzielni Socjalnej PANATO we Wrocławiu, kontynuując przygodę z sitodrukiem i planując kolekcję ubrań z rysunkami swojego autorstwa.

autokomentarz

Praca „Współczesny druk na tkaninie w Polsce” jest analizą historii druku tekstylnego na ziemiach polskich. W swym zakresie obejmuje okres od drugiej połowy XVIII wieku do dzisiaj. Stanowi kompleksowy opis poszczególnych technik i technologii przenoszenia wzorów na tekstylia, z uwzględnieniem ewolucji farb i barwników : od ludowego druku stemplowego, poprzez druk stemplowo mechaniczny, druk wałowy, sitodruk przemysłowy (płaski i rotacyjny), sitodruk ręczny, aż do druku cyfrowego. Prócz rozwoju technologicznego, praca bada i opisuje poszczególnych artystów, grupy rzemieślnicze i artystyczne oraz szkoły, zajmujące się powierzchniowym zdobieniem tkanin, tym samym przybliżając odbiorcy pojęcie Polskiej Szkoły Tkaniny i wpływ tradycji na współczesny design. Wnioskiem końcowym jest nadzieja na dalszy rozwój polskiego wzornictwa tkanin, do którego chciałaby się przyczynić sama autorka pracy. Praca magisterska została samodzielnie zaprojektowana i wydana przez autorkę. Ilustracje zostały wydrukowane na specjalnym papierze z domieszką włókien bawełnianych. Okładkę stanowi wzorzysta tkanina autorskiego projektu. Materialna forma pracy jest dopełnieniem jej treści.

Banana Mama Boom! Sitodruk na tkaninie.

 

Seria Lato

  • Maj 65×90 cm, sitodruk na surówce bawełnianej
  • Czerwiec 75×85 cm, sitodruk na surówce bawełnianej
  • Lipiec 65×90 cm, sitodruk na surówce bawełnianej
  • Sierpień 90×130 cm, sitodruk na surówce bawełnianej

 

Seria Pierońskie Figle

  • Pierońśkie figle magentowe 100×400 cm, sitodruk na bawełnie pościelowej
  • Pierońśkie figle żółte 100×400 cm, sitodruk na bawełnie pościelowej
  • Pierońśkie figle oranżowe 100×400 cm, sitodruk na bawełnie pościelowej

 

Prezentowana część artystyczna mojego dyplomu magisterskiego składa się z dwóch osobnych, aczkolwiek powiązanych serii. Pierwszą jest "Zielnik botanika: lato", będąca próbą uchwycenia i utrwalenia botanicznej eksplozji na płótnie. Druga to "Pierońskie figle" czyli przeniesienie własnych, tym razem bardziej ilustracyjnych rysunków na tkaninę, by w przyszłości uszyć z nich ubrania lub zasłony. Obie serie mają za zadanie kontynuować tradycję Polskiej Szkoły Tkaniny, którą Autorka opisuje w swojej pracy magisterskiej pt."Współczesny druk na tkaninie w Polsce". 10 grudnia br.praca ta została uhonorowana Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w konkursie "Teraz Polska Promocja i Rozwój".

 

Praca jest dostępna do wglądu tutaj.