Mikołaj Czyżowski 5 na 10 czyli utwór na pięć matryc i dziesięć odbitek

promotor: prof. Krzysztof Tomalski
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Wydział Grafiki

biografia

Mieszka i uczy się w Krakowie. Jest absolwentem szkoły muzycznej. Obecnie kontynuuję studia na wydziale Grafiki ASP Kraków. W swojej twórczości stara się łączyć muzykę ze sztukami wizualnymi. Do sztuki podchodzi interdyscyplinarnie. Zajmuje się także animacją, ilustracją oraz projektowaniem UX.

 

Temat pracy nawiązuje do partytur graficznych, czyli wizualnego zapisu języka muzycznego. Partytury graficzne zaczęły pojawiać się w XX wieku wraz z nadejściem awangardy muzycznej i powstania takich technik kompozytorskich jak serializm czy dodekafonia Stworzona praca skupia się  na analizie wspólnych elementów dzieła wizualnego i muzycznego. Dynamika, ekspresja, rytm czy tonalność to pojęcia, którymi posługują się zarówno twórcy kompozycji plastycznych jak i dźwiękowych. Tworząc swoje matryce, myślę o nich jako o dźwiękach, czy taktach, z których później układam całą instalacje. Poprzez nadrukowywanie na siebie paru matryc w różnych kolorach nawiązuje do polifonii, czyli brzmienia wielu dźwięków w jednym momencie. Podobnie jak w przypadku utworu, mogę stosować pauzy oraz wyciszenia, lub po prostu „miksować” swoje obrazy, jak robią to twórcy współczesnej muzyki elektronicznej. Dzięki mieszaniu i przenikaniu się ze sobą różnych utworów i dźwięków, powstaje coś w rodzaju „kolażu muzycznego”. Kolejne grafiki są niczym dźwięki wydawane przez instrument czy syntezator i w zależności od umieszczenia ich w całej instalacji, kombinacji wynikającej z użycia koloru, czy też nałożenia innej matrycy zmienia się ich znaczenie w kontekście całej kompozycji. Dzięki muzycznemu myśleniu o dziele plastycznym nie ogranicza mnie klasyczny format ani ilość odbitek potrzebnych do stworzenia instalacji. Towarzyszy jej napisane przeze mnie ścieżka dźwiękowa, jako notacja muzyczna ściśle oparta na stworzonej instalacji graficznej. W swojej twórczości staram się działać interdyscyplinarnie łącząc ze sobą swoje dwie pasje czyli muzykę i grafikę. Staram się znajdywać między nimi zależności oraz pozwalam wzajemnie się przenikać. Zależności występujące między dźwiękami staram się przełożyć na język graficzny stosując techniki kompozytorskie.