Michał Bernat Solar Axis

promotor: prof. ASP Dariusz Kaca
Akademia Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi
Wydział Grafiki i Malarstwa

biografia

Edukacja:

2010.10-2015.06: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.
Specjalizacja: Grafika Warsztatowa. Dyplom w Pracowni Druku Wypukłego i Książki Artystycznej,
 

Nagrody i wyróżnienia:

2014/2015

  • Stypendium Rektora dla najlepszego studenta
  • nagroda w XXV Konkursie im. Władysława Strzemińskiego
  • udział w plenerze dla najlepszych studentów Pracowni Rysunku

Udział w wystawach zbiorowych Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej

Temat pracy: Solar Axis. Zestaw prac w technice druku wypukłego.

 

Solar axis (łac. solar, słoneczny i axis, oś) to podsumowanie mojej pięcioletniej pracy jako studenta, jak i początek drogi jako samodzielnego artysty. Instalacja składa się z trzynastu przestrzennych elementów o charakterze wertykalnym, na które składają się prace z głównej specjalizacji jak i aneksu. Dopiero ułożone razem tworzą one jedną całość: Solar axis.

Praca jest wynikiem moich poszukiwań, sięgających trzeciego roku studiów, kiedy próbowałem znaleźć temat, który interesowałby mnie jako artystę i mógłby być zalążkiem moich dalszych realizacji. Zrozumiałem wtedy, że nic tak mnie nie porusza i intryguje jak monumentalizm budowli megalitycznych. Tajemnica spowijająca kamienne kręgi czy aleje dla mnie zdaje się emanować negatywną (może tylko z pozoru) energią, która w równym stopniu fascynuje mnie i przeraża.

W ciągu toku studiów stworzyłem wiele prac nawiązujących do tematu megalitów, jak cykle: Przeczucie, Wrota, Monolity. Zatem Solar axis jest naturalną kontynuacją rozpoczętej wcześniej podroży artystycznej. Praca nad częścią pisemną pracy magisterskiej pomogła mi w osiągnięciu ostatecznego kształtu dyplomu. Dokładniejsze studia nad konkretnymi strukturami megalitycznymi jak i pracami współczesnych artystów okazały się kluczowe w osiągnięciu finalnego efektu.

Solar axis składa się z trzynastu elementów, symbolizujących monolity (w dalszej części pracy będę używał tego określenia w odniesieniu do pojedynczych elementów pracy).

Wymiary każdego obiektu zostały określona na podstawie modułu (prostopadłościan o wymiarach 8cm x 8cm x 10cm), który również jest materialnym elementem całej instalacji. Wykorzystałem technikę druku wypukłego do stworzenia pojedynczych ścian brył, uzupełnianą malarstwem akrylowym i olejnym. Grafika znana jest jako sztuka „zimna”, ja starałem się ją „ocieplić”. W tym celu do stworzenia konkretnych ścian obiektów przestrzennych używałem nie tylko odbitek graficznych, ale również samych matryc. Podłoże do odbijania (w tym przypadku główny budulec brył: płyta HDF) było przed odbiciem preparowane, a same matryce opracowywane już po odbiciu.

Cała instalacja ma charakter mobilny, a prezentowany układ jest jedynie jedną z możliwości aranżacji Solar axis. W zależności od rodzaju przestrzeni Solar axis może zmieniać swoje ustawienie, dostosowując się do otoczenia. 

 

Załączony materiał fotograficzny jest roboczą prezentacją pracy dyplomowej w plenerze.