Magdalena Wiśniewska Świat Post-biologiczny
promotor:
prof. Adam Romaniuk
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
Wydział Artystyczny
Wydział Artystyczny
biografia
Urodzona w 1989 roku w Gryficach
Wykształcenie:
2011-2017
-
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Grafika Warsztatowa, Wydział Artystyczny, stacjonarne, jednolite studia magisterskie
2008-2010
-
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze, Wydział Gospodarki Międzynarodowej, stacjonarne studia I stopnia
2006-2008
-
IV Liceum Ogólnokształcące im. St. Staszica w Sosnowcu
Wystawy:
-
I Międzynarodowe Triennale Rysunku Studenckiego, Rondo Sztuki, Katowice, 2014
-
X Biennale Grafiki Studenckiej, Galeria Arsenał, Poznań, 2017
-
II Międzynarodowe Triennale Rysunku Studenckiego, Rondo Sztuki, Katowice, 2017
-
I Przegląd Nowa Awangarda, Galeria Szyb Wilson, Katowice, 2017
-
Dyplomy ASP 2017, Galeria BWA, Katowice, 2017
-
Niesprawna wystawa indywidualna malarstwa, Galeria Pojedyncza, Katowice, 2017
-
finał Grand Prix Eibisch 2017, Galeria K. Napiórkowskiej, Warszawa, 2017
Cykl grafik cyfrowych Świat post-biologiczny obejmuje 6 tryptyków, wykonanych metodą druku solwentowego. Główne kwestie, poruszane
w mojej twórczości, skupiają się na newralgicznych zagadnieniach nauki i postępu technologicznego. Zgadzam się z założeniem enaktywizmu, który utożsamia działanie z poznaniem. W związku z tym – cały swój wysiłek włożyłam w pracę twórczą, by lepiej wniknąć w strukturę współczesnych fenomenów.
Każda praca nawiązuje do konkretnego zagadnienia. Poruszam te tematy, które są istotne we współczesnym dyskursie rozważającym ,,czym jest życie
w ogóle?”. Moje grafiki nie są odpowiedzią, stanowią raczej pretekst do zastanowienia się nad tą obecnie prymarną kwestią w świecie post-humanistyki.
Kompozycja graficzna oparta jest na siatce brył. Grafika cyfrowa bazuje głównie na siatkach, rastrach, filtrach. Tym samym chciałam podkreślić ważność wybranego medium dla powstania prac. Dodatkową warstwę graficzną tworzy tekst w języku angielskim, nazywanym współczesnym lingua franca. Pozostawione czyste aple w kolorze tła, tworzące pola figur to przestrzeń noosfery, która jest rezultatem ludzkich myśli, formowanych przez najnowsze technologie. Zapraszam odbiorcę do ulokowania swoich myśli w tej właśnie sferze - zawarte w niej intuicje wybiegać będą w przyszłość. Warto przywołać pracę Roya Ascotta – Parametr IV
z 1967 roku – odnoszącą się do elementów rzeczywistości. ,,To, co niematerialne uzupełnia miejsca, w których brakuje materii. Zatem w rzeczywistości nie ma wolnej przestrzeni”.
Myślę, że prawdziwym problemem współczesnego świata nie jest postęp technologiczny, jako taki, lecz zachwianie proporcji w szybkości zachodzących przemian.