Katarzyna Sekulska Dynamika Grafiki

promotor: prof. dr hab. Joanna Piech-Kalarus
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wydział Artystyczny w Cieszynie

biografia

Katarzyna Sekulska urodziła się 14 września 1991r. w Rybniku. Jest absolwentką kierunku grafika na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowniach dr hab. Joanny Piech-Kalarus oraz dr hab. Sebastiana Kubicy. W latach 2013 - 2015 otrzymywała stypendium rektora dla najlepszych studentów. W trakcie studiów angażowała się w działalność społeczną oraz artystyczno – kulturalną. Współpracuje z Muzeum Sztuki Drukarskiej i Papiernictwa w Supraślu. Jej zainteresowania to: grafika, ilustracja, szycie, turystyka górska, śpiew i animacja społeczno – kulturalna. Lubi pracować z dziećmi i projektować dla nich.


Prowadzenie warsztatów:
lipiec 2015 – Święto herbaty, Cieszyn – warsztaty z plakatu
maj 2016 – Festiwal Książki Artystycznej dla Dzieci, Białystok – warsztaty z tradycyjnych technik druku oraz papiernictwa
maj 2016 – Warszawskie Targi Książki, Warszawa – warsztaty z linorytu
październik 2016 – World Travel Show, Nadarzyn – warsztaty z linorytu


Wystawy:
2013
„Pokolenia”, Galeria „Puda”, Czeski Tesin
„Pokolenia”, Muzeum Ziemi Cieszyńskiej, Cieszyn
2014
„Rozmowy przy stole”, Pałac Młodzieży, Katowice
„Polska młoda grafika”, Dniepropietrowsk
2015
„Teatr żyje!”, Teatr im. Stanisława Wyspiańskiego, Katowice
„Teatr żyje!”, Galeria Muflon, Ustroń
2016
Wystawa plakatu, Galeria w Alei Fontann, Szczecin

autokomentarz

Skutkiem moich dociekliwych penetracji był eksperyment przeniesienia płaskich faktur i śladów na formy przestrzenne oraz próba ukazania dynamiki oraz szerokich technicznych i interpretacyjnych możliwości grafiki. Marionetki wprawiane w ruch odsłaniają coraz to inne fragmenty pokrywającego je rysunku i w sposób nieprzewidywalny zestawiają je ze sobą, tworząc efekty nieosiągalne na płaszczyźnie. Istotnym aspektem pracy jest również to, iż z każdego zestawu linorytów powstała jedna, silnie zindywidualizowana marionetka.
Kompozycje płaskie są dopełnieniem całości. Ukazują formy podstawowe, z których zostały zbudowane postaci. Jednocześnie tworzą nowe, osobne obiekty. W tej części swojego projektu wykorzystałam cechę podstawową grafiki – jej powtarzalność, możliwość powielania i multiplikacji. Zastosowałam ją jednak nie w celu uzyskania nakładu, lecz, by wielokrotnie odbijając na prasie, nadać każdej kolejnej kompozycji całkiem nowy, odmienny charakter.

Projekt dyplomowy obejmuje sześć uszytych z tkanin zadrukowanych w technice linorytu marionetek oraz 14 prac na papierze ( format 860 x 610 mm) zakomponowanych z elementów występujących na materiałach.
Stroje i twarze szmacianych lalek pokrywają graficzne wydruki utrzymane w tonacji czarno – białej wzbogacone niewielką ilością drobno wycinanych w matrycy z linoleum szarości. Dzięki przezroczystości niektórych zastosowanych przeze mnie materiałów udało się uzyskać efekt transparentności, nakładania się na siebie poszczególnych warstw.
Kompozycje na papierach powstały poprzez odbijanie w różnych konfiguracjach elementów stroju marionetek. Są wśród nich zarówno kształty nieregularne, uzyskane poprzez ślad narzędzia, jak i zdecydowanie realistyczne formy, przedstawiające np. kwiaty, zwierzęta. Poszukując - poprzez szereg zabiegów, jak multiplikacja, czy też wyodrębnianie z otaczającego tła konkretnych elementów - zadowalających mnie projektów, uzyskałam szereg różnorodnych : geometrycznych, organicznych, minimalistycznych kompozycji.