Joanna Kwaśniak Fibrodysplasia

promotor: dr hab. prof. nadzw. Tomasz Chudzik
Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
Instytut Sztuk Pięknych, Wydział Sztuki

biografia

Urodzona w Częstochowie 15 czerwca 1990 roku.

Absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Jacka Maleczewskiego w Częstochowie, specjalność grafika użytkowa-formy wydawnicze (dyplom z wyróżnieniem Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach za pracę graficzną 2010).

Absolwentka Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Sztuki na kierunku Grafika w specjalności Grafika Warsztatowa (2015).

Wystawy zbiorowe:

  • "Konduktorownia" Częstochowa (2013) 
  • Galeria Kościoła św. Zygmunta w Częstochowie (2015)
  • Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie (2017)
  • Galeria Sztuki w Czeladzi (2017)

Konkursy :

  • finalistka XIX Ogólnopolskiego Konkursu Grafiki Komputerowej GRAFKOM 2009
  • III miejsce w V Międzynarodowym Konkursie Artystycznym "Ars Astronomica"

Inspiracje czerpie z ludziej anatomii, struktur kości, fascynacji ciałem i jego znaczeniem w kulturze.


Twórczość wybranych grafików średniego i młodego pokolenia

Poprzez źródła mitologiczne i religijne, ukazuję obraz niekończącego się koła życia, w którym kość staje się początkiem nowego istnienia. W oparciu o przekazy, przedstawiam nowy porządek świata. Materia kostna nie jest w nim jedynie wizją tego co nieuchronne i przerażające – śmierci (bez znamion negatywnych dla samego jej aktu).
Bazując na grafikach inspirowanych anatomią, obrazuję ludzki szkielet jako doskonałą formę, zarówno w sensie estetycznym jak i funkcjonalnym,  Staram się poprowadzić odbiorcę poprzez kanony postrzegania śmierci i brzydoty posiłkując się również wierzeniami pogańskimi. Podejmuję zagadnienie turpizmu obecnego w sztuce od czasów starożytnych aż po współczesność.

Przywołuję w swej pracy okres prehistoryczny, kiedy to kości stanowiły funkcjonalny element życia codziennego, stawały się orężem bądź najprostszym narzędziem użytkowym, bez którego trudno byłoby przetrwać człowiekowi pierwotnemu.


W swej pracy podkreślam także znaczenie tańca śmierci i jego autorów. Zwracam uwagę na to jak istotne źródło inspirtacji stanowiły dla twórców atlasy anatomiczne. Przybliżam sylwetki malarzy i grafików, dla których głównym motywem twórczym był ludzki szkielet. Zakończenie podkreśla znaczenie grafiki warsztatowej (w tym wypadku takiej jak wielonakładowa odbitka graficzna oraz czcionka ruchoma) w kontekście rozwoju cywilizacyjnego i dorobku kulturalnego kolejnych pokoleń ludzkości.