Jagoda Kubiela Nieoczywiste spotkania

promotor: prof. Jacek Zaborski
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Instytut Grafiki i Wzornictwa

biografia

Urodzona: 11.08.1990

 

Wykształcenie:

09. 2006 – 06. 2010 Państwowe Liceum Plastyczne im. Józefa Kluzy w Krakowie / Specjalność: reklama wizualna

10. 2010 – 12. 2013 Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie / Studia stacjonarne I stopnia / Kierunek: Grafika

10. 2014 – 12. 2016 Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie / Studia stacjonarne II stopnia / Kierunek: Grafika / Tytuł: MAGISTER SZTUKI z oceną 5 i wyróżnieniem rektora

 

Osiągnięcia:

12. 2012 Finalistka Międzynarodowego Studenckiego Konkursu na plakat Money for free, Skopje, Macedonia

03. 2016 – 04. 2016 Uczestniczka wystawy pokonkursowej Międzynarodowego Konkursu Litograficznego LITHO-KIELCE 2015

 

Wystawy:

12. 2012 MACEDONIA, Skopje, 5. Międzynarodowy Studencki Konkurs na plakat Money for free – wystawa plakatów

2012 POLSKA, Kraków, Małopolski Ogród Sztuki – wystawa pokonkursowa I. Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu NOTO – Notatnik Artysty

2013 USA, Memphis, College of Art – wystawa grafik członków koła graficznego Korba Graficzna

06. 2013 POLSKA, Kraków, Galeria MINI – wystawa grafik członków koła graficznego Korba Graficzna

06. 2013 WŁOCHY, Macerata, Accademia Belli Arti – wystawa video-artu międzynarodowego projektu studenckiego Action Calling + wystawa szkicowników dot. projektu

06. 2013 POLSKA, Kraków, Galeria ONAMATO – wystawa fotografii eksperymentalnej Hybrydy, mutacje, odmieńcy

07. 2013 POLSKA, Kraków, Pozytywka – wystawa grafik członków koła graficznego Korba Graficznego

02. 2015 POLSKA, Kraków, Galeria Wydziału Sztuki UP – wystawa pracowni ilustracji Pożeracze cieni

03. 2015 POLSKA, Kraków, Galeria Lamelli – wystawa pokonkursowa Grafika Roku ‘15             

2015 POLSKA, Kraków, Muzeum Inżynierii Miejskiej – wystawa pracowni projektowania graficznego Plakaty z danymi

11. 03 – 08. 04. 2016 POLSKA, Kielce, Galeria BWA – wystawa pokonkursowa Międzynarodowego Konkursu Litograficznego LITHO-KIELCE 2015

30. 05 – 10. 06. 2016 POLSKA, Kraków, Galeria Wydziału Sztuki UP – wystawa fotografii prasowej SMALL PRESS PHOTO 2016

06. 2016 POLSKA, Kraków, Galeria Messier42 – wystawa pokonkursowa Grafika Roku ‘16

31. 01. – 05. 02. 2017 POLSKA, Kraków, Fabryka Telpod – zbiorowa wystawa Wydział Sztuki w Mieście Dyplomy 2016           

 

autokomentarz

Przedmiotem mojej magisterskiej pracy dyplomowej jest cykl litografii pt. Nieoczywiste spotkania, wykonany pod kierunkiem prof. Jacka Zaborskiego. Obejmuje on dwadzieścia prac formatu 50x70cm, podzielonych na trzy kategorie: grafiki płaskie, warstwowe oraz przestrzenne. Wykonane zostały w technice litografii łączonej z monotypią, szablonem i przedrukiem anastatycznym z odbitki ksero, w którym matrycę stanowi fotokopia, a pokrywający ją toner umożliwia naniesienie farby offsetowej.

Założeniem mojego cyklu graficznego jest zwrócenie uwagi na zagadnienie formy jako treści – widzialnego kształtu treści. Rudolf Arnheim w Sztuce i percepcji wzrokowej pisał: „postrzegając kształt zawsze świadomie lub nieświadomie przyjmujemy, że kształt ten coś przedstawia, a wobec tego jest formą jakiejś treści”.

Szukając formy do swoich grafik, inspirację czerpię z powidoków zobaczonych niegdyś struktur, przedmiotów, obiektów i form organicznych. Nie odwzorowywuję ich stanu rzeczywistego, lecz przetwarzam na analityczny język rysunku. Konstruuję obraz, dodając i łącząc go z wcześniej wykonanymi projektami. Pracuję na projektach manualnych, które potem digitalizuję i komponuję w programie komputerowym, badając ich wzajemną relację i oddziaływanie.

Zwracam też uwagę na problem koloru i światła pomiędzy elementami kompozycji cechującej się plątaniną linii. Łączę ją z konstrukcją geometryczną. Badam ich wzajemną relację. W moich litografiach stosuję głównie materię rysunkową – obłą, organiczną, wzbogacając ją żywiołowo rozpływającym się tuszem. Linię, jako zapis biegnącej myśli, emocji i energii, kontrastuję z działaniami geometrycznymi i architektonicznymi, co w moim założeniu ma wywołać rodzaj wzajemnego dialogu, korelacji, nieoczywistego spotkania różnych materii.

Rozszerzam ten dialog także o wartości przestrzenne poprzez rozłożenie różnych planów obrazu w przestrzeni. Zagadnienie warstwowości, tak istotne dla twórczości graficznej Jana Berdyszaka, traktuje przestrzeń nie jako zjawisko fizyczne, tylko proces percepcji. Zainicjowana zostaje gra prześwitów, zasłonięć i spiętrzeń, zachodząca w grubości grafik. Nieuniknionym następstwem tych poczynań była również rozbudowa przestrzenna moich grafik – swoista pionizacja, przekształcająca odbitkę w obiekt graficzny. Skonstruowałam cztery obiekty przestrzenne składające się z podwójnej odbitki – awersu i rewersu z dołączonymi ażurowymi, drukowanymi obustronnie szablonami.

W moim cyklu dyplomowym chciałam przedstawić problematykę formy jako rodzaju ekspresji, nieoczywistych treści, ale także dialogu płaszczyzny ryciny graficznej z przestrzenią wokół niej.