Dominika Godlewska Biały Lud

promotor: dr Wojciech Sobczyk
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Wydział Sztuki – Grafika

biografia

Dominika Godlewska

ur. 1.01.1992 r.

 

EDUKACJA:

 

 

Historia

studia magisterskie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

2014 - obecnie

 

Grafika

studia licencjackie, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

2013 - 2016

 

stypendium Erasmus, Uniwerytet Marmara w Stambule, Turcja

wrzesień 2015 - luty 2016

 

Historia

studia licencjackie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

2011 - 2014

 

WYSTAWY INDYWIDUALNE:

Biały Lud, Galeria Wydziałowa Kraków, grudzień 2016 - styczeń 2017

Rozciągnięci, Festiwal Wschód Kultury/Inny Wymiar w Białymstoku

lipiec - wrzesień 2015

 

WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE:

Najlepsze dyplomy 2016, Telpod Kraków, styczeń 2017

Grafika Roku 2016, Galeria Messier 42 Kraków, czerwiec 2016

Haydi Haydi Exhibition, Tasarim Atolyesi Kadikoy, Stambuł, styczeń 2016

Rozziew, Otwarta Pracownia, Kraków, czerwiec 2015

 

KONKURSY:

I miejsce, Przystanek/Szkicownik, grafika w przestrzeni miejskiej Krako­wa, marzec 2016

Wyróżnienie, Kultura All in UJ, prace artystyczne studentów UJ, kwie­cień 2016

Selekcja, konkurs na plakat promujący bezpieczeństwo CiOP, sierpień 2015.

Praca dyplomowa jest artystyczną interpretacją opowiadania grozy Arthura Machena „Biały Lud”. Opowiadanie składa się z dwóch części: dyskusji między dwoma przyjaciółmi oraz zapisu z dziennika pewnej dziewczyny. Postanowiłam stworzyć książkę, która swym układem wskazywałaby na złożony charakter utworu. Podjęłam się próby „materializacji” opowiadania, przełożenie języka literackiego na wizualny. Całe opowiadanie zilustrowane jest 23 litografiami, stworzonych przy użyciu różnych technik i zabiegów charakterystycznych dla druku płaskiego (mokulito, asfalt, transfer, monotypia, tradycyjna litografia). Cechuje je konsekwentne ograniczenie się do minimum kolorystycznego. Przez tę surowość Atystka starała się oddać niepokojący charakter opowiadania, którego tajemnica polega na niedopowiedzeniu. Używana przeze Artystkę gama szarości współgra z niepewnością i trudem stawiania sądów, określenia zasadniczej kwestii, nad którą dyskutują bohaterowie: czym jest grzech?