Daria Florczak Palimpsesty

promotor: prof. UP Jan Bujnowski
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Wydział Sztuki – Grafika

biografia

Wykształcenie:

2009–2015 Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, kierunek: Grafika

2005 Liceum Plastyczne im. Tadeusza Brzozowskiego w Krośnie

 

Doświadczenie artystyczne:

2013 – Hybrydy, mutacje, odmieńcy - wernisaż wystawy technik fotograficznych studentów Grafiki Wydziału Sztuki Uniwersytetu
Pedagogicznego
2011 – Współudział w wystawie malarskiej „WZORNIKÓW”, Klub pod Jaszczurami / Kraków
2009 – Wystawa Grupowa RCKP Krosno / malarstwo

Portfolio:

Inspiracją do stworzenia dyplomu artystycznego były dla mnie palimpsesty, rękopisy spisane na używanym już wcześniej materiale piśmiennym, z którego usunięto poprzedni tekst. Mój artystyczny koncept polegał na stwarzaniu oraz powielaniu kolejnych warstw i elementów nakładających się na siebie. Poprzez taki zabieg chciałam uzyskać wrażenie głębi, zapisu który poprzez swoją mnogość nie jest do końca czytelny. Podstawą dyplomu były matryce na których zapisywane były fragmenty wzorów matematycznych. Całość drukowana była na papierze milimetrowym, stosowanym do matematyczno-geometrycznych wykresów. Założenie pracy dyplomowej mogę rozłożyć także na rok poprzedni, kiedy to zaczynałam podobne zabiegi lecz w bardziej ograniczonej formie. Prace przedstawiały układ cyfr i liter, czystych kompozycji na białym tle. Następnie pragnęłam iść o krok dalej, odejść od czystości grafiki, a zwrócić uwagę na problemie mnogości oraz nawarstwianiu elementów w takiej ilości, aby sam wzór, znak lub tekst, który jest w nich zawarty przestawał być czytelny. Wraz z powiększającą się ilością odbić matryc wydrukowany pierwotny wzór zmieniał się, komplikował, po wielu powieleniach tworzył nową graficzną strukturę. Dzięki nawarstwianiu konkretnych wzorów i znaków rodziły się nowe. Zależało mi także wprowadzeniu do moich prac elementu czasu, chciałam, aby stwarzały wrażenie zapisu procesu nawarstwiania danych matematycznych próbujących nieustanne opisywać świat liczbowo. Papier milimetrowy swoim odcieniem przypomina pergamin, zagęszczenia, przesunięcia druku mają stwarzać wrażenie nadmiaru danych, od setek lat gromadzonych przez ludzkość, i których ilość w przyspieszonym tempie nieustannie wzrasta. Cały zestaw prac, które składają się na dyplom artystyczny jest zestawiony ze sobą według poziomu ich zaczernienia. Początkowe prace mają na sobie niewielką ilość odbić, natomiast wraz z kolejną grafiką ilość powieleń była coraz większa. Znaki, wzory matematyczne, które znajdują się na grafikach są nie tyle dokładnym odwzorowaniem obliczeń matematycznych lecz ich artystyczną interpretacją. Elementem abstrakcyjnym z konkretnym przekazem, jednak nie przekazującym czym naprawdę jest. Znaki są kodem, łącznikiem pomiędzy ich całkowicie matematycznym znaczeniem a działaniem artystycznym. Relatywny charakter znaku, wzoru może mieć jednak zupełnie inną funkcję czy znaczenie. Działanie, które zastosowałam w swoich grafikach miało także na celu spojrzenie na sztukę jako czynnik większej całości, a właściwie jako na kompilację rzeczywistości, która nas otacza.