Daniel Kurzak Sensualizm

promotor: dr hab. prof UMK Zdzisław Mackiewicz
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Wydział Sztuk Pięknych

biografia

Urodzony w 1992 roku, w Bydgoszczy. 
Swoją przygodę ze sztuką rozpoczął w Liceum Plastycznym. Naukę kontynuował na Wydziale Sztuk Pięknych w Toruniu, na kierunku Grafika. Dyplom uczelni z wyróżnieniem zdobył w 2018 roku. 
Jego największą pasją jest fotografia, zwłaszcza czarno-biała. Pozwala ona na pokazanie świata w zupełnie inny sposób, niż widzi go nasze oko. Na co dzień pracuje jako projektant wnętrz. 

Zasadnicza część dyplomu artystycznego pt. „Sensualism” została wykonana w technice fotograficznej. W jej skład wchodzi 12 autorskich fotografii. Wybór owej techniki był oczywisty, pozwala ona spojrzeć od nowa na otaczający nas świat oraz pokazać go w inny, nieoczywisty i zaskakujący sposób. 
Tematem pracy został człowiek, a w szczególności jego zmysły. Ciało ludzkie jest bogatym w detal nośnikiem informacji o jego posiadaczu. Niesamowity jest fakt jak bardzo ciało ludzkie różni się od siebie, ile niepowtarzalności można odnaleźć przyglądając się bliżej strukturze ciała. Fascynującym elementem ciała ludzkiego niewątpliwie są jego zmysły, które są dla nas bardzo abstrakcyjne.
Zostaliśmy wyposażeni w organy i to właśnie one pojawiają się w prezentowanej serii fotografii. Zostały zilustrowane w taki sposób, aby tworzyły możliwie abstrakcyjne układy, porównywalne do tego czym tak naprawdę są zmysły, czyli abstrakcyjną formą. 
Efekt ten został uzyskany poprzez połączenie dwóch analogicznych fotografii, czego następstwem jest abstrakcyjny obraz z osią symetrii w centrum. Kardy na pierwszy rzut oka wydają się być symetryczne, sprawiają wrażenie jakby do ich stworzenia została wykorzystana jedna, ta sama fotografia, natomiast jeśli poświęcimy nad nimi więcej czasu, okaże się, że w obrazach można odnaleźć znamiona asymetrii. Wrażenie symetrii zostało uzyskane poprzez połączenie dwóch zbliżonych do siebie ujęć, sprawia to, że obraz jest jednocześnie symetryczny w ogóle, natomiast asymetryczny w szczególe. Wynika to z faktu, iż ciało ludzkie tylko w jednym ułamku sekundy jest w stanie tak wyglądać, zaś w kolejnej sekundzie prezentuje się już inaczej, co sprawia, że jest niewyobrażalnie niepowtarzalne. Połączenie jednego obrazu dawałoby efekt nienaturalnego odbicia, co mogłoby wzbudzać sprzeciw wobec bytu ciała ludzkiego, które w swojej istocie jest czymś naturalnym. 
Fotografie zostały wykonane w czerni i bieli. Celem tego zabiegu było stworzenie subtelnego tajemniczego nastroju. Monochromia fotografii sprawia, iż obraz bardziej przykuwa wzrok, przez to że na co dzień nasze oczy przyzwyczajone są do świata kolorowego. Pozwala także skupić nasz wzrok na strukturach i fakturach. Fotografia czarno – biała powoduje, że kard staje się bardziej graficzny, przez co w wyszukany sposób podkreśla abstrakcyjność.